De problemen met het bedrijf achter Zooplus en Bitiba

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er meer en meer ontevredenheid is over de merken van Matina, het bedrijf achter de “huismerken” van Zooplus en Bitiba. In deze blog wil ik hier meer duidelijkheid over geven, en ingaan op wat dit betekent voor mijn adviezen en voerlijsten.

Klein woordje vooraf wel: Ik benadruk niet graag het negatieve, maar leg liever de focus op het positieve. Het zal dan ook nooit mijn doel zijn om bedrijven onderuit te halen. Echter, soms komt de gezondheid van onze katten dusdanig in het gedrang, dat ik geen andere keuze zie.

Wat zijn de problemen

Begin 2021 kreeg ik enkele vragen binnen m.b.t. de samenstelling van enkele producten. Er waren nieuwe varianten bijgekomen, en er was onduidelijkheid over het wel of niet gebruiken van DL-methionine. Navraag bij het bedrijf leverde weinig informatie op, want “we hoeven het niet te vermelden, dus we doen het niet”. Althans, toch niet consequent.

Enkele maanden later kwam Purizon opnieuw in opspraak, ditmaal wegens maag-darmklachten bij de gebruikers. Een directe link is nooit gevonden, maar het gemak waarmee Matina dit langs zich neer wist te leggen, getuigt niet van respect voor diens klanten. Met name de protocollen werden bekeken, en ik betwijfel of de producten zelf grondig zijn onderzocht.

Nu was dit in 2021, dus waarom dan nu, 2,5 jaar later, opnieuw weer aandacht hiervoor?

Mei dit jaar (2023) kwamen bij mij de eerste berichten binnen van een ander probleem. De natvoedingen van Feringa zouden harde stukjes gekookt bot bevatten. De reactie vanuit Matina? De keuze voor een nalevering, of een schrale korting op de factuur. De stukjes bot wordt vervolgens niet over gerept.

Omdat het in dit geval om potentieel levensgevaarlijke problemen gaat, en de klanten niet serieus genomen werden, ben ik er zelf ook achteraan gegaan. Met bewijslast uiteraard. Ik wilde namelijk antwoorden, want dit kan gewoon echt niet.

Niet geheel onverwacht werd ook ik niet serieus genomen. Er werd herhaaldelijk gevraagd om informatie die ze al hadden (foto’s, batches, etc.), of die er niet was (mijn bestelnummer voor restitutie, terwijl ik meermaals had aangegeven dat ik namens andere klanten contact op nam). Het concrete probleem werd ook nu weer niet op ingegaan.

Ondertussen bleven de klachten binnenstromen. Het bot bleef niet beperkt tot varianten die ook daadwerkelijk bot op de ingrediëntenlijst hadden staan, en ook andere merken van Matina bleken “besmet”, waaronder Rosie’s Farm, en Wild Freedom. De vroegste meldingen komen momenteel van december 2022 (wat redelijk overeenkomt met de periode waarin merken als Feringa een update hebben gekregen).

Nu heb ik zelf ook nog een voorraadje staan, en heb deze klachten dan ook kunnen bevestigen.

Waarom is dit een probleem?

Allereerst omdat er dus geen consistentie is in de samenstellingen, en er tevens geen zekerheid is dat de samenstellingen overeenkomen met de labels. Voor een gezond dier is dit in de regel niet zo’n problemen, maar bij bijvoorbeeld allergieën, intoleranties, en andere gevoeligheden die (deels) uit voeding voortkomen, kan dit vervelend uitpakken voor onze katten.

En dan hebben we nog het stukje bot. Hard, gekookt bot.

Gebeurt dit eenmalig, wil ik dit op zich nog zien als een fabrieksfoutje. Een foutje kan gebeuren, en als er direct actie wordt ondernomen om er voor te zorgen dat het niet meer voorkomt, heb ik daar echt wel begrip voor.

Het is echter geen “foutje”, het is een consequent probleem. Een probleem wat tevens niet serieus genomen wordt, en waarbij dieren dus onnodig in gevaar gebracht worden. Varianten met bot mijden om eventuele problemen te voorkomen, is ook zinloos, omdat het probleem zich niet beperkt tot de varianten die bot zouden mogen hebben.

Is een stukje bot dan zo erg?

In dit geval: Ja! Verhit bot is namelijk hard, en scherp, en kan lelijke inwendige verwondingen veroorzaken, als ze er al geen tanden op breken. Het wordt een ander verhaal wanneer het dusdanig lang gekookt wordt, dat het bot al uiteenvalt als je er maar naar kijkt, maar dat is hier niet het geval. Er zijn gelukkig katten die het terug uitspugen, maar er zijn er helaas ook genoeg zijn die het gewoon inslikken.

Er wordt dus consequent gevaarlijke voeding gemaakt, waar geen enkele verantwoordelijkheid voor genomen wordt.

Wat ga ik hiermee doen?

Dit vond ik nog best een lastige, omdat ik niet op 1 of 2 merken een compleet bedrijf af wilde schrijven. Het wordt echter steeds makkelijker nu de problemen zich meer en meer uit lijken te breiden naar de andere merken.

Mijn eerste stap was contact opnemen met het bedrijf. Het zal altijd mijn advies zijn om bij problemen eerst contact op te nemen met het bedrijf. Vaak kom je samen wel tot een oplossing, en een bedrijf onderuit halen om een foutje sta ik niet achter.

Wanneer deze stap niet werkt, zoals nu het geval is, is het tijd voor andere oplossingen. In mijn geval betekent dit dat ik de problemen publiekelijk bekend maak. Eerder heb ik er al een post aan gewijd, en deze blog zal hierop een aanvulling zijn. Een aanvulling die eveneens ruim verspreid gaat worden.

Verder heb ik besloten de Matina merken uit de voerlijsten te halen. Het is hiermee het eerste bedrijf wat ik weiger door mijn objectieve beoordelingstool te halen, omdat ik deze tool uit principe niet ga overrulen met subjectiviteit. Mogelijk ga ik beoordelingen van Matina merken op een andere manier alsnog publiceren, maar dat moet ik nog even laten bezinken. Het feit dat de gegeven informatie onduidelijk en inconsequent is, maakt de motivatie hiervoor echter niet bijster groot.

Welke merken?

Nu zijn gelukkig niet alle merken die je op Zooplus en Bitiba kunt vinden ook daadwerkelijk van Matina. Ik verwacht dan ook geen problemen met merken die zij enkel doorverkopen. Maar, omdat het niet altijd even duidelijk is welke merken dan wél onder de “huismerken” vallen, heb ik hieronder een overzichtje gemaakt.

Onder droogvoer en natvoer vind je de complete voedingen van Matina. Dit zijn de merken die al in de voerlijsten waren opgenomen, of nog op de to-do lijst stonden. Deze merken zullen bij de 2024 update worden verwijderd, en deze zullen dan ook niet meer op de lijst komen.

Onder aanvullend voer vind je alles wat onder de noemer voeding kan vallen, wat geen complete voeding is. Denk hierbij aan aanvullend natvoer, snacks, soups, etc. Onder non-food valt de rest, zoals kattenbakvulling en accessoires.

De merken die in een negatief daglicht hebben gestaan (waarbij het in mijn ogen mogelijk ook terecht was), heb ik geaccentueerd. De rode merken hebben ernstige problemen.

Droogvoer

  • Concept for life
  • Feringa
  • Greenwoods
  • Purizon
  • Smilla
  • Wild freedom

Natvoer

  • Catessy
  • Concept for life
  • Feringa
  • Purizon
  • Rosie’s farm
  • Smilla
  • Wild freedom
  • Zooplus bio

Aanvullend voer

  • Catessy
  • Cosma
  • Feringa
  • Greenwoods
  • My star
  • Purizon
  • Rosie’s farm
  • Smilla
  • Tigeria
  • Wild freedom
  • Zoolove

Non-food

  • Cosma
  • Greenwoods
  • Smilla
  • Tigerino

Vragen of opmerkingen?

Ik doe uiteraard mijn uiterste best om mijn informatie zo objectief en correct mogelijk te houden. Dat gezegd hebbende, ik blijf ook maar een mens, dus een foutje kan gebeuren (voel je ook zeker geroepen om een reactie achter te laten, mocht dicht het geval zijn).

Ik zal proberen om de blog zo up to date mogelijk te houden, maar zoals ik al zei, ik wil me graag focussen op het positieve, dus ik ga me niet 24/7 vastklampen aan een project als deze.

Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen, noem maar op, dan ben je meer dan welkom om deze te delen in mijn groep Katten Weetjes. Mogelijk ga ik hier nog een apart bericht voor aanmaken, maar dan zal ik je hierop attenderen.


Plaats een reactie